fava1159
Roottrainer med dværg selektion af valsk bønne med lilla frø. I hver række er sået 4 frø fra én dværg moderplante

I år besluttede jeg at det er tiden at udskille dværgplanterne fra de høje planter. For at få dem til at blomstre før de høje valske bønner har jeg valgt at så dem i roottrainer. Jeg har ikke prøvet roottrainer før, men systemet skulle være særligt godt for rødderne. Jeg tænkte, at så store frø nok kan have glæde af særbehandling. Almindelige såbakker ville nok hæmme væksten. Kun ét frø ud af 28 har ikke spiret.

fava1168
Dværg selektion af valsk bønne med lilla frø. Hver potte/kasse indeholder planter fra én moderplante

I dag har jeg sat planterne i kasser og potter. Nogle af planterne er lidt højere end andre. Måske er det høje planter, som ikke skal have lov at sætte frø eller bestøve de andre planter, eller måske er det bare de planter der spirede først. Det haster ikke med at finde ud af det. Jeg kan blot vente og så, hvor høje de bliver. Så længe jeg er i tvivl om de bliver for høje kan jeg fjerne alle blomsterknopper, og viser de sig at være høje kan jeg jo bare fjerne dem helt.

