Min grundlæggende plan er at dyrke en til to sorter indenfor hver type hvidløg. Men jeg vil også finde de hvidløg der trives bedst. Derfor dyrker jeg også de hvidløg jeg bliver anbefalet. Det er mere pålideligt, end at dyrke unavngivne hvidløg fra havecentret.

My garlic varieties

Flettehvidløg i øverste række fra venstre:
Inchelium  Red (1.år), Tanja’s Tyrkiske Grønthandler (kaldenavn, 3+år), Grethes Supermarked (kaldenavn, 3+år), Lorz Italian (2.år) og Ydre Mongoli (kaldenavn, 1.år)

Slangehvidløg i nederste række fra venstre:

Estisk Rød (3+år), Rebberger (3+år), Polish Hardneck (1.år), Metechi (2.år), Fraser Valley Roja (2.år), Martins Old Heirloom (2.år), Oregon Blue Hardneck (1.år) og Leningrad (1.år).

Estisk Rød

Estisk rød er meget pålideligt, og laver omkring 5 store fed med god stærk smag. Tomatskiver spiser vi med salt og en tynd skive af Estisk rød. Sorten blev bragt til Danmark af Lila Towle, formand for Frøsamlerne, som købte den på et marked i Estland.

Rebberger er også en meget pålidelig sort, men mindre og med mange fed. Den tilhører rocambole gruppen, som krøller særligt meget med blomsterstængelen. Den stammer fra tysktalende egne i alperne, hvor den bliver dyrket på vinbjergene (rebberg)

Tanja’s Tyrkiske Grønthandler hører nok til artiskok gruppen. Den er næsten ligeså holdbar på lager (i køkkenet) som de to ovenstående. Tanja er den søde pige i kantinen, der gemte et fed til mig af et særligt stort hvidløg, som hun havde købt af en tyrkisk grønthandler (derfor behøver det jo ikke at være tyrkisk). Tak Tanja!

Grethes Supermarked tilhører måske silverskin gruppen, da det aldrig udvikler den mindste smule violet farve.

Inchelium Red var årets overraskelse. Aldrig i mit liv har jeg dyrket et større hvidløg. Dette var første sæson, vil den være i stand til at vokse ligeså fantastisk de næste år?

Lorz Italian klarede sig en anelse bedre i år end sidste år, hvor den næsten gik til grunde. Der er stadig et håb.

Ydre Mongoli: En rejsende fik dette hvidløg fra en skolelærers have i det Ydre Mongoli. Jeg blev betroet 3 fed. 2 døde, 1 overlevede, men blev noget klejnt. Jeg giver dog ikke uden videre op, og man skal forsøge at dyrke et hvidløg i 3 år, før man fælder dom over det.

Metechi ligner en lille udgave af Estisk Rød, med gule striber på bladene, som tegn på virus. Derfor holder jeg nok inde med at dyrke den. Men i grunden er det et ganske godt hvidløg.

Martins Old Heirloom fik jeg fra Martin Longseth selv. Han dyrker den i kæmpestørrelse på tung lerjord i Wisconsin, USA. Det er et hvidløg med potentiale.

Oregon Blue (Hardneck) er en linie af Oregon Blue der producere blomsterstængler, i det mindste her i Danmark.

Chinese Purple
Chinese Purple glemte jeg at tage med på billedet. Det er første sæson, og den har klaret sig godt. Blomsterstænglerne står flot som bispestave.