Borlotto Lingua di Fuoco nano
I 2005 tog jeg disse billeder af min hæst af borlotto Lingua di Fuoco nano. Det er en havebønne med røde striber på bælgene.

Jeg har eksperimenteret med farvevarianterne, og fundet at de er genetisk identiske. Når de to varianter dyrkes seperat får man det samme resultat, begge med flere lyst farvede end mørkt farvede. De to farver kan endda forekomme i den samme bælg, ja endda skiftevis, som på nedenstående billede. Eksperimentet er i grunden meget simpelt, man skal bare være omhyggelig med notater og afmærkning af rækkerne i haven. Og så kan man dyrke og spise det samme antal bønner som man ellers ville. Økonomisk græsrodsvidenskab😉

Two colourvariants in one pod
Nej!! jeg har ikke snydt! Jeg blev selv meget overrasket, da jeg åbnede bælgen.

Ps. Jeg fandt disse gamle billeder frem, inspireret af: Veggies-only