Northern Melon Mix

Nu har jeg høstet de sidste meloner, de ligger og modner og dufter skønt.
De ligger i en af de små mandarinkasser. Jeg er i grunden overrasket over frugtbarheden i denne melongrex. Smagen veksler mellem akceptabel og suveræn, de fås sjældent bedre i et supermarked.

Nu overvejer jeg at så mere af det original frø til næste år, og så om to år så de bedste ud samlet. Jeg overvejer også, om jeg skal reservere mere plads til meloner, så jeg kan få flere meloner at vælge imellem. Det handler ikke om at samle flest mulig frø, men om at gemme frø fra de bedste planter. Jo flere år jeg kan strække udvælgelsen over, des større chance er der for at ende med en optimal kombination af gener. Det ser ud som om flere af de modne meloner ikke har modne frø. De bliver automatisk valgt fra i næste generation, slet ikke dårligt, for så har jeg en chance for at ende med meloner der mere sikkert kan modne frø herhjemme.

Jeg overvejer, om melon og peber kan være gode naboplanter – tre eller fire melonplanter for hver sød peber? De holder begge meget af løs næringsrig jord.