Eggplant Applegreen

Applegreen er en aubergine fremavlet til nordlige forhold af professor Meader fra New Hampshire, og frigivet i 1964.

Eggplant for seed

Nogle år siden prøvede jeg at samle frø fra aubergine. Jeg lavede endda en god spiretest samme efterår. Alligevel kunne frøene ikke spire om foråret, uha-da-da…hvor flovt, jeg havde allerede byttet frø, og nu begyndte jeg at modtage emails. De var alle høflige, men jeg var meget skuffet og vred på mig selv. Det har lært mig at tilgive andre, der har haft uheld med de frø de har sendt til mig. I øvrigt har jeg bedre erfaringer med de frø jeg bytter mig til, end frø der har stået i stativet i planteskolens drivhus hele foråret.

Cutting the very ripe eggplant

For at gøre det bedre i år, reserverede jeg den aller første aubergine til frø, jeg skrev det endda på den, så det ikke skulle ske uheld når kokken gik i haven. Nu har jeg ventet på denne frugt siden midt i juli, og i dag besluttede jeg at skære den op, da den længe har været overmoden, gul, og nu er blevet mat i overfladen. Tegn på at frøene er modne.

Scooping out the pulp and seeds Med ske skrabes frø og pulp ned i en skål.

Seperating eggplant seeds from pulp Frø og pulp skilles ad i vand, hvor de gode frø synker til bunds og pulp og dårlige frø flyder ovenpå.

Washing eggplant seeds Frøene vaskes grundigt for at fjerne alle pulprester. Derved nedsættes faren for frøbårne sygdomme.

Drying eggplant seeds Aubergine frøene tørres på en tallerken, så de ikke hænger fast efter tørring. Nu skal jeg bare være tålmodig og vente til de er gennemtørre, før jeg gemmer dem i en papirspose i skabet.