Ljungdalen

Roen ‘Ljungdalen’ er en svensk lokalsort. Dens genetiske variation ses umiddelbart, da den har to farver, gul og lilla. Den lilla farve er helt andeledes tæt, og dækker også nede i jordens mørke, end jeg har set det hos andre roer jeg har prøvet. Typisk er de kun farvet på den øverste del af roen. Jeg såede efter hvidløgene var høstet, og nu er de søde og gode, en delikatesse. Jeg vil dog anbefale at man trækker skindet af, både på majroer og på andre roer, da de ellers kan være rigeligt stærke – det er der sikkert også nogle der elsker, men ikke jeg. De tåler noget frost, så indtil videre har jeg ikke lagt dem i kule, men jeg kommer nok ikke udenom at lave en lille kule til dem der skal bruges til frøavl. Nu er det jo også vigtigt, at jeg ikke spiser de bedste, for det er jo dem der kan sætte det bedste frø.