Mobile eco garden
Hovedbygningen i Ørestad mobile øko-haver

I week-enden gik jeg en tur over i Ørestaden, Københavns nyeste kvarter. Nu skulle jeg se Ørestad Mobile Øko-haver!

Til min overraskelse var der selv her i januar en del at se på. Man mødes af den fine hovebygning, en praktisk skurvogn der på fineste vis signalerer mobiliteten.

Haverne er ultra små, havd der nok passer mange uerfarne havefolk. Det er dog tydeligt at mange får en god oplevelse og en grøntsags- og blomsterhøst med hjem.

Mobile eco garden 4
Kålgård i Ørestaden

Denne lille kålgård kunne jeg slet ikke stå for. Nok kan kål dyrkes frem til større format, men se hvilken mangfoldighed på næsten ingen plads. Og mon ikke der også er blevet kål til at spise fra denne havelod.

Mobile eco garden 2
En række porrer

Dette er de største porrer jeg fandt, det meste (de største?) af rækken er høstet. På mange andre lodder står der også små porreplanter. Man finder dog også mange andre urter i live. Selleri, rosmarin, fennikel, de mange kål, persille og alle dem jeg ikke bemærkede.

Mobile eco garden 3
Vandpytter mellem højbede

Jorden herude er meget kompakt kalkrig lerjord. Derfor er det svært for vandet at trænge ned gennem jorden. Det er lidt specielt at arbejde med så tung jord, men den kan blive meget frugtbar.

Ørestad Mobile Øko-haver