Yacon0779
Yacon krone i januar

Patrick i Nederland spurgte til hvordan jeg opbevarer yacon kronerne, da han har problemer med opbevaringen.

Yacon kronerne har jeg opbevaret i sphagnum i en krukke i bunden af det kølige viktualierum. Nu hvor jeg ser til dem bliver jeg noget bekymret. Jeg har med mellemrum stænket med vand for at holde sphagnummen ganske let fugtig, men det har åbenbart ikke været godt nok.

Så har jeg spurgt nogle garvede frøsamlere der også eksperimenterer med yacon. Den ene har ligeså store problemer som jeg. Men den anden har held med opbevaringen. Hvad er så kunsten? De skulle vel bare opbevares som dahlia knolde?

Dette er hvad hun skriver:
“Jeg har min i savsmuld frostfrit men kold – ca. 3 – 4 grader. Jeg har ikke stænket med vand – men de seer OK ud – Nogle af de større rødder begyndte at tørre ud lidt, men de skal nok overleve tror jeg. Vores ”kælder” er meget fugtigt. Sådan opbevarer man georgina, og det skulle være samme familie.”

Nu har jeg tænkt på hvad Rose Marie fra Oregon skrev, og da vinteren indtil videre er næsten frostfri, har jeg plantet mine yacon kroner i pottemuld og sat dem ud i drivhuset efter hendes opskrift. Jeg må dog følge vejrudsigten dagligt, for det er jo en slags roulette med mine yacon. Derfor har jeg også prøvet at tage mine forholdsregler. Jeg har sat dem direkte på jorden, for at jordvarmen skal kunne ledes op i potterne. Dernæst har jeg dækket med dobbelt lagt bobblefolie (genbrugs fra indpakning). Endelig har jeg sat en 2½l dunk med vand mellem potterne som temperaturbuffer, så hvis frosten kryber ind i drivhuset, og ind under boblefolien, vil der forhåbentlig gå endnu nogle timer inden frosten køler vandet så meget at den kan bide i de dyrebare yacon kroner.

Har andre erfaringer med opbevaring af yacon?