Myrrhisodorata1129
Spansk kørvel Myrrhis odorata

Det anbefalede navn er sødskærm, men da jeg fra barnsben har kendt den som spansk kørvel er det svært for mig at kalde den sødskærm. Den smager jo af kørvel, så det er for mig et mere indlysende navn. Men jeg vil anbefale alle at kalde den sødskærm. Det kan jeg vel godt, selv om jeg ikke selv er så god til det navn?

Normalt er det en ret håret plante, men min version er glat. Den stammer fra skoven nær Herlufsholm, som er et tidligere benedictinerkloster, Skovkloster. Det er ca. 20 år siden jeg samlede nogle frø fra en stor gruppe i skovkanten. Den har siden fulgt mig gennem de forskellige have jeg har rådet over. Den voksede også i hækken i min barndom have i det nordlige Næstved, også den glatte udgave. Det var først da jeg i en københavnsk skolehave så den normale hårede udgave, at jeg forstod at den kan være anderledes.

Enhver have burde have nogle planter af denne. Alle dele af planten kan spises, både rod, blade, stængler og de umodne frø. Når frøene modner bliver de for fyldt med fibre til at være en nydelse. Den trives fint i de skyggede dele at haven, som mange har svært ved at bruge på en god måde.

Planten formeres ved frø, som skal sås samme efterår eller meget tidligt om foråret (marts eller før), da frøet ikke er så holdbart og kræver en kuldeperiode for at spire. Planten er flerårig, skyder tidligt om foråret, hvor friske velsmagende blade er velkomne i gryderne. Den er hård kost for skvalderkål, og en oplagt plante at forsøge, hvis man vil bruge planter til at fordrive skvalderkål. Som ukrudt er spansk kørvel let at styre, da den kun formerer sig ved frø, og den er let at grave op. Der er ingen problemer med at den skyder igen.

Den smager af anis/lakrids, tilmed sødt og godt i en grad så den kan bruges til at søde med. De grønne umodne frø er dejlige at nippe af når man kommer forbi på sin vej i haven.


Flattr this