snail1164
Vinbjergsnegl Helix pomatia

I gang med højt ukrudt stødte jeg pludseligt på vinbjergsneglen. Den blev selvfølgelig forskrækket og trak følehornene til sig. Kunne den tale havde det lydt “Jeg er ingen dræbersnegl”.

Vinbjergsneglen er en velkommen gæst i haven, ligesom plettet gråsnegl. De er tilsammen grunden til at jeg ikke bruger sneglegift, sneglenematoder eller ølfælder mod snegle. De har en naturlig plads i haven, optræder i moderat antal og er ualmindeligt hyggelige at møde i haven. Snegle er også føde for skrubtudsen, så kun hvis vi får en voldsom snegleplage vil jeg prøve at ændre naturens balance. Det kan hurtigt blive aktuelt, da dræbersneglens ankomst blev meldt sidste sommer her i kvarteret. Derfor er jeg også særlig opmærksom på sneglene i år, kan jeg tage dræbersneglen i opløbet gør jeg helst det.


Flattr this