Da Merete spøgefuldt bemærker at man kan spise vinbjergsneglene fra haven tog jeg mig sammen og fandt min farbrors opskrift.
Min farbror, Svend Holt, boede i mange år på lolland, hvor han avlede vinbjergsnegle, som han solgte til finere restaurenter. De var meget populære, og jeg fik hans opskrift, som hermed gives videre:

  • Værtens bedste snegle

    Vinbjergsnegle findes i to størrelser. De små skal gå et år mere, så tag kun de store.
    Lad sneglene gå i et tørt bur, hvori der er lagt kogt spaghetti. Spaghettien æder de så, og når al afføring er hvid, og sneglene inde i huset, sætter man vand til at spilkoge. Sneglene kommes i een af gangen, og koges i 2 min. Nu kan du så skrue huset af sneglen, anvend en smal pålægsgaffel til at holde igen på sneglen, så får du selv den mindste krølle med ud af huset. Så skæres krøllerne (indvoldene) af, og slimen fjernes ved at ælte dem i groft salt.

    I en blanding af vand 1/3 og hvidvin 2/3 kommes 5 store løg, lidt nelliker, 1 bladselleri, 2 porrer, 4 gulerødder i skiver, 1 theskefuld m. hvid stødt peber, 2 spsk. salt, 1 bdt. persille, 2 kviste timian, evt. 1 theskefuld tørret, 4 laurbærblade.

    Sneglene koges nu i godt 4 timer, evt. i trykkoger i 105 min.
    Rens derefter husene grundigt, gennemlys dem evt. for at se, om der er rester af snegl i huset. Det kan gøres i sodavand. Husk, at husene skal gå til bunds i vandet.

    Serveres med hvidløgssmør i bunden, derefter sneglen, og øverst et lag persillesmør.

    Tag et gelestativ m. pose, og hæld det hele igennem, har du nu flere snegle end du skal servere, kan du fryse dem ned i suppen, det holder mindst eet år.

    Inden serveringen foregår, skal du have dem i ovnen 10-12 min. ved 120 grader.

    Denne opskrift er beregnet til omkring 100-200 snegle.