watermelon1355
Hunblomst på vandmelon Citrullus lanatus

I år dyrker jeg vandmelon i midten af drivhuset. De er lige begyndt at blomstre, og på hunblomsten kan man se anlægget til vandmelonen. Da insekterne her i haven ikke er vant til vandmelonblomster har jeg valgt selv at bestøve blomsten. Jeg tog en hanblomst fra naboplanten, kontrollerede at den havde blomsterstøv, plukkede den og strøg hunblomstens midte dermed. Nu må jeg blot vente og se, om miraklet sker igen. Det er anden gang jeg prøver at dyrke denne sort.

watermelon1357
Hanblomst på vandmelon Citrullus lanatus

Sorten er ‘White Seeded Besvirino Assyrian Watermelon
Det er en tidlig vandmelon fra den assyrisk kristne bjerglandsby Besvirino nær Sirnak i det sydøstlige Tyrkiet. Tyrkere og kurdere har andre navne for landsbyen. De store hvide frø af usædvanlig form spises som en delikatesse. Det søde frugtkød er lyserødt. Den grågrønne frugt er oval og lille af størrelse. Det er en sort jeg fik i 2005 fra en kristen assyrisk flygtningbosiddende i Sverige. I år har jeg sået frø jeg høstede i 2006.

Ved siden af har jeg sat stardardsorten ‘Sugar Baby’, så jeg kan sammenligne de to sorter. For at få rene frø af den assyriske vandmelon vil jeg fjerne alle hanblomster på ‘Sugar Baby’ inden de åbner sig. Det kan måske give nogle interessante frø i ‘Sugar Baby’, der bliver krydsninger mellem de to sorter.