pepper1765
Peberbedet med forskellige sorter.

Nu er tiden kommet til at frådse i søde røde peberfrugter. Efterhånden har jeg fundet nogle tidlige trofaste sorter. Fra højre er det Zlatni Medal (1 plante), Roter Augsburger (3 planter), gadekryds (1 plante), Amager Kohorn (3 planter) og Yesil Tatli (1 plante). Frugterne på de sidste fire planter er stadig grønne, men rødmer nok næste uge.
Gadekrydset skulle have været en Zlatni Medal. Jeg tror det er lykkedes dem at krydse. Det kan jo ske, når de står tæt og blomster rører ved hinanden i vinden. Det er noget skidt, hvis man skal bevare en sort, men godt, når man gerne vil udvikle noget mere hårdført. Fidusen er, at de frugter, der sidder nærmest en anden sort kan være krydset, spændende til nyavl. De frugter der sidder langt fra andre sorter er gode til at bevare sorterne rene. Jeg har endnu ikke oplevet insekterne krydse mine peber. Men en god sommer skal det nok ske. Derfor gemmer jeg altid de gamle peberfrø i mange år. Så kan jeg altid gå tilbage til gammelt sortsrent frø.
Jeg overvejer, om peberplanterne næste år skal forkæles med gødning og plast, som melonbedet blev i år. Jeg tror de vil være meget taknemmelige for det.