DSCN1943
Auberginer til frø – kurven med hank er høstet på friland, de andre fra drivhus.

I dag fornemmer jeg, at tropiske planter som auberginer skal ind, hvis jeg skal kunne høste gode frø. et hedder sig, at frugterne skal begynde at rådne, før man tager frøene ud. Jeg venter ikke helt så længe, men jeg lader dem dog eftermodne indendørs. Frøene fra sidste år blev meget spirekraftige, så jeg ved at det kan lykkes. Om det vil lykkes igen i år får jeg først at se til foråret, når jeg sår frøene ud. Normalt ville jeg lave en spiretest her om efteråret, men auberginer har før snydt mig med fin spiring efterår, og absolut ingen spireevne da det gjaldt om foråret.

I år fik jeg nogle flere erfaringer med auberginesorter, både i drivhus og på friland:
Applegreen – Dette er min standard sort, som jeg sammenligner de andre med. God sort.
Rima F1 – Standardsorten i Danmark. Den har groet godt, lavet store dybt sorte auberginer. Jeg prøvede at krydse den med applegreen, men frugten blev spist ved en fejltagelse.
Fairy Tale F1 – Pudsig sort, med mange frugter samlet. Den trives i en potte på terassen, men jeg synes frugterne er for små.
Czech Early – Tjekkisk sort, ikke den tidligste, men produktiv med store lilla frugter.
Almaz – flot skinnende sort frugt
Diamond – Lignede Almaz, men ikke så trivelig, måske tilfældigt
Skorospely – tidligste aubergine. Små lilla frugter, dog store nok og i rigeligt antal. God sort!
Vera – ret tidlig, men i drivhus blev de fleste frugter kun ganske små. På friland i melonbed blev frugterne større.
Thai F1 – Klarede sig forbavsende fint, satte mange slanke grønne frugter
Morden Midget – Ikke noget særligt i drivhus. En plante på friland satte to Applegreen-store frugter.

Det har overrasket mig, at tilsyneladende alle kan nå at sætte frø. Jeg ved endnu ikke om frøene vil blive spiredygtige, men min fornemmelse er, at de fleste vil lave spiredygtige frø.
Jeg har ikke isoleret planterne, og kan løbe ind i at sorterne har krydset med hinanden. Ja, jeg håber de har gjort det, da jeg ønsker at udvikle en frilandsaubergine. Det er nok ikke muligt, men jeg troede heller ikke at man kan dyrke rød peber eller melon på friland. Der er kun en vej frem, at prøve det af.