DSCN1990
Yacon parade hos Kirsten

Kirsten har dyrket yacon i år. Hun fik nogle knolde af en frøsamler, der havde held med at overvintre yacon. Overvintring er det allersværeste ved yacon dyrkning. Tidligere på året lovede hun mig en yaconrod. Da frosten kommer en af de nærmeste dage, blev vi enige om at mødes i hendes nyttehave i dag. Yacon skal høstes så sent som muligt, men som Dahlia, så tåler den ikke frost. Typisk venter man til frosten gør toppen sort, men nu høster vi altså 3 dage før.

DSCN1988DSCN1985
Vi kom begge på arbejde

Yacons rødder er meget sprøde. Lækkert at spise, men de kræver en forsigtig hånd med spaden, ellers knækker man rødderne. Vi undgik ikke at knække nogle, men vi synes selv det gik meget godt. Vi smagte også en. Den var dejlig sprød, men sødmen kommer først nogen tid efter høst.

DSCN1987
Yacon (Smallanthus sonchifolius syn. Polymnia sonchifolia) ‘Morado’
Rødderne bliver store

Denne sort er meget taknemmelig at dyrke. Vi kender ikke navnet. Den får store rødder, som efter nogen tids lagring udvikler den karakteristiske søde smag. Vi blev enige om ikke at vaske rødderne, men vil behandle dem som Dahlia knolde, der skal gemmes til næste år.

Kirsten gav mig to rodknipper med hjem. De ligger nu beskyttet i mit drivhus og tørrer lidt, inden jeg vil gemme dem i bunden af spisekammeret sammen med mine Dahlia knolde. I år vil jeg ikke spise de store knolde. Det gjorde jeg sidste år, og så tørrede kronen ud. Det er kun kronen der skal bruges til at lægge næste år, det er der øjnene sidder, hvorfra yacon kan skyde igen.

Se også Yacon, slik fra Andesbjergene og Yacon krone i januar