DSCN1850
Blomsterstand på hvidløg, Blomsterne visnede kort efter de åbnede sig, og så bliver der jo ingen frø.

12. juli 2008 skrev jeg indlægget Kan man få hvidløg til at sætte frø?

Nu er det på tide, at jeg skriver lidt om mine erfaringer.

Det har været spændende at kigge ordenligt på hvidløgets blomster. Men jeg fik ikke så lang tid til at kigge på dem, for de visnede for hurtigt, og derfor blev der heller ingen frø. Nye åbnede sig og visnede, ja sådan gik det. I mange af blomsterstandene havde jeg fjernet yngleknopperne. Kloner med store yngleknopper var lette at rense for yngleknopper, men kloner med små yngleknopper blev ved med at sætte nye yngleknopper i et væk – jeg kunne ikke overkomme at holde dem fri.

Siberian er en klon der er kendt for at kunne sætte frø, men dens blomster visnede også i min have. Måske var det bare et dårligt år for hvidløgsblomster.
Hvidløg er dagslængdefølsom, som det også kendes fra almindelige løg. Så vidt jeg ved er alle hvidløgsfrø kommet til verden længere mod syd, hvor sommernatten ikke er så kort som her. Kan det være en forklaring.

Skal jeg prøve igen i år? Jeg er ikke sikker. Hvis man tager frø af hvidløg i nogle få generationer får man en stamme, der dels lettere sætter frø, dels lettere spirer fra frø. Måske skal jeg blot lurepasse til jeg en dag bliver tilbudt nogle frøhvidløg?
Jeg håber nogle blandt læserne bliver opmuntret til at forsøge at høste frø af hvidløg.

En stor tak til jer fra udlandet, der har kontaktet mig med råd og erfaring.
I den nye bog om hvidløg er der også et afsnit om at høste frø af hvidløg: The complete book of garlic, af Ted Jordan Meredith, Timber Press 2008.

Hvordan skal jeg så eksperimentere med hvidløg i år? -Joo, jeg har jo hvidløg i fryseren, og i efteråret sat de første fed. Nu skal jeg se om de vil gro. Vil de det, har jeg fed til en del år i fryseren, så jeg kan få en fornemmelse for hvor længe jeg kan gemme dem spiredygtige på frost.