DSCN2602
Merete og Ejner i deres dejlige køkkenhave

Da jeg skulle aflevere nogle ting hos Merete og Ejner fik jeg lov at se deres dejlige køkkenhave. Det er tidligt i vækstsæsonen, men der er allerede rækker af små spirende afgrøder. Ærter, og …, ja, jeg kan ikke genkende de små spirer, men der er en rig variation og det er ikke ukrudt. Den kraftige række skorzonerod i forgrunden går man dog ikke fejl af, og hvidløg vokser der oppe i venstre side.

De gamle artiskokker imponerede også. Ofte har jeg læst, at unge planter kommer lettere gennem vinteren. Merete og Ejner har dog erfaring for, at de gamle planter klarer sig bedre end de yngre fradelte planter. Derfor kan man hos dem se nogle artiskokker der ikke er flyttet i rigtigt mange år. Den slags giver stof til eftertanke.

Vi har udvekslet artiskokkloner, og jeg er meget spændt på at opleve en af deres gamle kloner i min have. Det er vist nok en ‘Green Globe’. Da ‘Green Globe’ er en gammel frøstamme kan navnet ikke bruges på én bestemt klon af den, og en klon er det, når jeg har fået et skud, som jeg igen vil lave nye planter fra vegetativt. Derfor kan det ende med at Merete og Ejner må finde på et navn til den.

Det er altid spændende og inspirerende at besøge andres have. Ofte kommer jeg hjem med nye metoder der er mindre arbejdskrævende end det man kan læse sig til. Især når det gælder de lidt mere sjældne afgrøder som hvidløg og artiskok. Tak for en god artiskoksnak.

Merete skriver “Vild med have“, med lækre billeder og gode opskrifter. Besøg den straks!