DSCN2999
Hvidløg (Allium sativum) Estisk rød, rødderne rives af

Der er mange måder at behandle sine hvidløg efter høst. Man kan ganske enkelt ryste den værste jord af og lade dem tørre på jorden nogle dage-uger, man kan spule dem rene, vaske dem i en spand vand, osv.
I en bog har jeg læst, at man forsigtigt ryster jorden af, og derefter tørrer dem i ugevis, for tilsidst at klippe rødderne korte, rense hvidløget med en gammel tandbørste og tilsidst klippe stængelen af.
Mit dilemma er, at jeg ikke gider at rense hvidløg med tandbørste, men på den anden side vil husets kok ikke røre ved hvidløg med jord på. Jeg vil heller ikke risikere at overføre stængelnematoder ved at vaske hvidløgene i en spand vand, og jeg er for nærig til at spule dem rene med det kostbare postevand.
Derfor bruger jeg “porre-metoden”, dvs. af med rødderne og ned med sidste blad.

DSCN3000
Yderste grønne blad trækkes ned

Med denne metode er høsttidspunktet vigtigt. Feddene sidder i bladhjørnerne nede i løget, altid ved de to øverste blade, og ved flettehvidløg også flere endnu – man må gøre sig sine erfaringer. Man skal høste så der mindst er grønne blade nok til at dække feddene i bladhjørnerne, og ét ekstra til at trække ned.
Rødderne river jeg af, da jeg forestiller mig at en kniv eller saks ville give større kontaktflade for smitte med virus, end når jeg river i rødderne.

DSCN3001
Omkring selve hvidløget spalter bladet

Nede omkring hvidløget spalter bladet. Hver bladdel må lige trækkes ned, et håndelag der kommer hurtigt.

DSCN3002
Vupti, et rent hvidløg

Det tager kun et øjeblik, så står man med et rent hvidløg, og man kan se frem til at møde en glad kok i køkkenet.

DSCN3003
Husk et mærke med klonens navn

En vigtig detalje: Har man flere kloner må man nu huske navnemærket. Det er ualmindeligt ærgerligt at få
hvidløgsklonerne blandet.

For at sikre sunde sættehvidløg lægger jeg hvidløgene i rækkefølge efter størrelse inden jeg starter rensningen. Så starter jeg med de største, som er dem jeg vil lægge igen til efteråret. Det nedsætter risikoen for at jeg overfører sygdomme til mine sættehvidløg. Skal jeg rense flere sorter, vasker jeg hænder ind imellem, igen for ikke at sprede smitte.