DSCN3631
Leopardstilk Amorphophallus konjac

Det skulle ikke ske, men nu skete det alligevel – leopardstilken blomstrede. Knolden har ligget tørt uden jord i et skab siden efteråret. For 3 uger siden kom knoppen i vækst, og så gik det hurtigt. I går sprang blomsten ud, og da jeg kom hjem fra arbejde måtte jeg øjeblikkeligt skære blomsten af og bære den ud i sneen. Den har en gennemtrængende lugt af råddent kød, for at tiltrække spyfluer, der skal bestøve den.

DSCN3620

Det er imponerende, at en blomst kan vokse så stor fra en knold, der ikke har sat rødder endnu. Al næring og væske har været oplagret i knolden!

DSCN3624
Knolden

Knolden er stor. I Japan tilbereder de en delikatesse, konnyaku, af den. Det er en slags gele, der skulle være både sundt og med spændende konsistens. Denne gele bruges i øvrigt af fødevareindustrien. Den hedder E425 og må bl.a. bruges i bagværk.

DSCN3626

Blomsten klippede jeg fra knolden, nu står den i sneen foran køkkenvinduet. Knolden tog jeg med ind i varmen. Stabben fra blomsterstængelen vil visne snart, og efter nogle måneder skyder et nyt stort palmelignende blad op. Det er for de smukke blade, at jeg dyrker leopardstilken.
Sidst jeg havde en blomstrende leopardstilk var i 2008.