DSCN3664
Hjemmedyrke galanga rod Alpinia galanga

Som så mange turister, så tog jeg én lille galangarod og én lille bid citrongræs med hjem fra ferien i Phuket i Thailand for to år siden. Begge har vokset godt siden. Denne post skal dog handle om galangarod.

I starten af 1980’erne så jeg skove i Himalaya, hvor skovbunden var dækket med kardemomme planter. Det har været mit forbillede for hvordan jeg vil passe galangaroden. Varmt, skygget, næringsrigt, fugtigt og uden stående vand. Det er så blevet til en god stor potte, 23 cm i diameter, og måtte måske godt være endnu større. Jorden er genbrug fra gamle plantesække, som jeg bruger i drivhuset. Potten med galangarod står aldrig i direkte sol, men trukket lidt væk fra stuevinduet om vinteren, og i skyggen af tomaterne i drivhuset om sommeren.

DSCN3665
Renset galangarod

Hvordan skal jeg så bruge galangarod? Det er den evige udfordring, når man dyrker noget nyt – hvordan får man det brugt, så det bliver til glæde?
Galangasuppe i Thailand smagte skønt. Men jeg har aldrig lært at lave thaimad. Egentlig skulle planten jo bare omplantes, fordi den var begyndt at skyde nye skud op. Jeg havde slet ikke regnet med, at der kunne være noget at høste.
En hurtig søgning på internette viser, at galanga sælges dybfrossen i asiatiske butikker.

DSCN3667
Snittet galangarod klar til fryseren

Det gik hurtigt at snitte galangaroden i tynde skiver. De kommer i en lynlås fødevare plastpose i et tyndt lag, så vi kan bruge nogle få stykker ad gangen. Så håber jeg, at vi lærer at bruge galangarod i maden.

DSCN3668
Galangarod på vej i flasken

De dumme endestykker skulle jo ikke gå til spilde… hvad finder man på….. Nå-jo.
Jeg skar dem i små tern, og ned i en lille flaske. Vodka over, og et hundetegn om halsen:

DSCN3669
Galanga vodka

Så skal galanga og vodka bare trække nogle måneder. Mon ikke det bliver godt at smage på den til sankt Hans?

Karna Maj har skrevet om dyrkning af ingefær i Danmark, godt at læse, hvis man selv vil prøve.