DSCN3971
Voldgrav og porthus ved Borreby nær Skelskør

Sidste week-end deltog jeg i frøsamlernes reliktplante ekskursion med botaniker Bernt Løjtnant.

Reliktplanter er planter, der engang blev dyrket, og som siden har overlevet i miljøet omkring det oprindelige dyrkningssted. Det er planter, som man kun finder omkring menneskelig bebyggelse, da de ikke har været i stand til at invadere skov og mark. Derfor opsøgte vi dem omkring de gamle herregårde Holsteinsborg og Borreby, i det gamle fiskerleje i Bisserup og ved havn og landsby på Agersø. Der er også en tidsfaktor i begrebet reliktplanter. Planterne skal have være tilknyttet voksestedet fra midddelalderen, altså før Columbus. Derfor regnes ingen planter med oprindelse i amerika til reliktplanterne. Derfor kan deres forekomst godt have stor kulturhistorisk værdi, men de er ikke så gamle, som de ægte reliktplanter.

DSCN4006
Glat Burre (Arctium lappa)

Reliktplanterne blev oprindeligt brugt til noget, typisk mad eller medicin. Pudsigt er det, at møde gobo, en eksotisk rodfrugt, der sælges i frøposer i almindelig handel, i statelige størrelser. Det er en middelalderlig grøntsag, som vi har glemt at bruge. Det er slet ikke umuligt, at vi kan finde bedre sorter blandt reliktplanterne, end dem vi finder i frøstativerne. Nogle af de burreplanter vi så var væsentligt højere end jeg!

DSCN4019
Enbo Galdebær (Bryonia alba)

Hver gang vi blev præsenteret for en lægeplante, så havde Bernt Løjtnant et alvorsord at give os med. De er giftige – meget giftige! De indeholder ikke ét, men flere giftstoffer. Indholdet af giftstoffer svinger voldsomt fra plante til plante, fra blad til rod, fra sæson til sæson. De er særdeles lunefulde i brug. Enbo Galdebær er en af dem. Vi skal ikke bruge dem medicinsk. Dem der ikke er decideret farlige anser han for at være virkningsløse, som f.eks. kamille.
Her er jeg ikke helt enig, men heller ikke helt uenig.
Jeg er glad for min calendulatinktur til invortes brug, kan ikke forestille mig at skulle undvære den. Men det kan da godt være den ikke virker. Jeg tror på den, og det er nok for mig. Jeg laver den selv, så den er billig. Giver den mig ikke bedre helbred, så giver den i alle fald kulør på min tilværelse🙂

DSCN3965
Borreby nær Skelskør

Der er flere billeder i mit fotodepot (klik her)

DSCN4005
Bukketorn (Lycium barbarum)

Goji bær er blevet moderne som powerfood. Jeg vidste godt, at det er bukketorn, som vokser vildt i Danmark, men jeg troede de var indført engang i 1800-tallet. Derfor var det spændende at høre Bernt Løjtnants forklaring om brugen af bukketorn på ålegræsgærder på landet i Danmark helt tilbage i middelalderen.


Bernt Løjtnant fortæller om bukketorn og hegn på landet i Danmark