DSCN4558
Årets største frilandsauberginer

Efteråret er kommet, og jeg tror ikke auberginerne udvikler sig mere på friland. Derfor høstede jeg alle planterne i dag. Set i forhold til mine forventninger da jeg satte planterne ud i juni måned, så er det en god høst. Jeg troede slet ikke på at det ville lykkes i år, da maj måned var kold, og planterne derfor små og underudviklede da de kom ud i haven. I år satte jeg to tidlige sorter ud til sammenligning, Apple Green og Ping Tung Long. Af de to var det kun Apple Green der evnede at sætte en frugt.

Jeg har holdt styr på hvilken frugt fra sidste år hver plante er sået efter.
15 planter efter den største frugt gav ingenting😦 (Det var denne frugt jeg satsede på)
3 planter efter den tykke tunge frugt gav én plante med en flot stor frugt
2 planter efter den helt lille men meget tidligt modne frugt gav to planter med flot stor frugt🙂
2 planter efter en moderat stor frugt gav ingenting – men måske skulle jeg så flere af dem?
2 planter efter en anden moderat stor frugt gav heller intet – men skal måske også prøves igen?

Nu ligger frugterne inden døre og eftermodner til ind i november eller december. Hvis der er frø i dem, kan jeg da tage dem ud til tørring.

Jeg har nogle overvejelser at gøre over vinteren:
Vil jeg satse på en stamme efter den lille, men tidlige frugt høstet sidste år? Skal jeg evt. krydse den med en plante fra sidste års største frugt?
Hvordan kan to planter efter sådan en lille frugt give stort set lige så store frugter, som den der kom på kun den ene af to planter efter den meget større frugt? Er det et tilfælde, eller vil jeg få samme resultat hvis jeg næste år planter 10 af hver?

DSCN4559
Miniauberginer

Der var en bonus, i form af miniauberginer. Frugter, der slet ikke kan nå at modne frø, men kan bruges i køkkenet.

Bagsiden er, at de fleste planter ikke havde frugter. Det kan virke noget nytteløst, men er nødvendigt, hvis jeg skal udvælge planter der er hårdføre nok til at klare sig. Får jeg med tiden en hårdfør stamme kan jeg udvælge frugter fra de bedste planter, og spise de andre planters frugter – jeg håber at nå dertil om få år!


Flattr this

Tilføjelse 15 oktober 2010
Ingen af de tre frugter indeholdt frø. Det bringer dog stadig mit forædlingsprojekt fremad, da jeg nu ved hvilke frøposer der inderholder de bedste frø til en dårlig sommer. Forhåbentlig bringer dette mig nærmere en letdyrket frilandsaubergine.