DSCN4716
Oca (Oxalis tuberosa). Små, men smukke

I foråret modtog jeg nogle oca knolde. De blev lagt, og passet rimeligt godt. Men vores efterårsvejr kan jeg ikke gøre så meget ved. Frosten kom tidligt i år, men jeg hørte varslet, og nåede at lægge noget bobleplast over. Det lod jeg derefter ligge. Da der så igen blev varslet frost, og endda med sne, så gravede jeg to planter op, men udbyttet var ikke stort. Derfor valgte jeg at lade den sidste plante blive i jorden, dækket af bobleplast, og nu også dyb sne.

DSCN4713
Hvis knoldene kunne mærke kulde ville de ryste jammerligt🙂

Den meget længere tid i jorden har de tålt godt. Jord, bobleplast og det tykke lag sne har formået at holde frosten væk fra knoldene. Der har dog været så koldt, at knoldene ikke er større, end hvis jeg havde gravet dem op sammen med de første. Det var ellers mit stille håb, at den ekstra tid i jorden ville øge udbyttet.

Oca bliver nok ikke en vigtig afgrøde i min have, før at Ian Pearson fra Growing Oca, Rhizowen fra Radix og andre får udvalgt nogle kloner, der kan danne knolde langt tidligere under danske forhold (de skal være mindre daglængdefølsomme). Oprindeligt var der det samme problem med kartoflen, men det blev løst ved planteforædling.
Hvem ved, måske er der om 10 år flere danske havefolk i gang med forædling af oca?

Den smukke muslingeskal (Ibskal – fra kammusling) fik jeg sendt fra Anselmo i Asturien, fyldt med hans fine chili. Hans billedgalleri er fyldt med flotte billeder fra hans landsted og fra omegnen.

PS. Spørg mig ikke hvordan oca smager! Endnu drømmer jeg bare.


Flattr this