068
Drivhusets vandmeloner.
Øverste række fra venstre: Min egen F1 hybrid (Sugar Baby x White Seeded Besvirino Assyrian Watermelon), Skorospelyi Saharnyi, Ultra Skorospelyi.
Nederste række: Alle sorten Bonanza

I år har jeg valgt at bruge lidt mere plads på vandmeloner i drivhuset. Ja, egentlig ville jeg jo helst have dem til at gro udenfor, men det blev ikke i år. Jeg har stadig meget at lære om vandmeloner, hvis jeg skal forstå dem bare nogenlunde. Skal de altid håndbestøves? Eller skal bierne bare præsenteres for tilstrækkeligt mange vandmelonblomster, så de lærer at sætte pris på smagen af deres nectar og pollen?
En ting jeg iagttog i år er, at på de koldeste dage lykkedes min håndbestøvning ikke, på varme dage var et enkelt forsøg tilsyneladende godt nok. Det kan jo blive et problem at opnå tilstrækkeligt høje temperaturer til bestøvningen udendørs.
Jeg er også lidt nysgerrig med hun- og hanblomsternes rækkefølge på ranken. Det ser ud som om nogle af sorterne og min egen hybrid er hurtige med den første hunblomst, mens andre sorter først sætter en hunblomst længere ude på ranken. Alle sorterne har været ret hurtige til at sætte hanblomster.

Indtil videre er det min egen F1 hybrid der ser tidligst og størst ud. Men det er vist alt for tidligt at gætte på hvilken plante der vil modne sin frugt først. Jeg har kun kunnet få én enkelt plane til at sætte to vandmeloner, og den øverste er nu næsten gået i stå i udviklingen, på størrelse med en mandarin. De plejer at falde af før de når denne størrelse, hvis de ikke tager fat, så jeg er spændt på hvad der sker. Alle de andre planter har kun sat én vandmelon hver.

Ender min egen hybrid med at være bedst, vil jeg naturligvis tage frø af den, og prøve at få en stabil linie ud af det. Men jeg vil også overveje, om de andre kunne have ønskværdige egenskaber, som jeg så må prøve at krydse ind i min linie.


Flattr this