DSCN5904
Banan plante, Musa acuminata

Et af haveårets skæringspunkter har vi nok alle passeret denne week-end: Frost. Skønt luften i hovedhøjde ikke kom under 1C, så frøs Dahlia, yacon og oca. Det sker typisk her midt i oktober, efter en dag med høj himmel, i en vindstille nat. Den knastørre luft lader jordens strålevarme drøne ud i verdensaltet. Den afkøling rammer så alle de mest frostfølsomme planter.

Lyder det slemt? Det er det ikke. Det er en fin markering af årets gang. Både Dahlia og yacon er det fint at få frosset, for det minder mig om at grave dem op. Det var formentlig længe endnu, før frosten når ned i jorden. Men venter jeg med at grave dem op, så går jeg hen og glemmer det.

Andre planter tåler slet ikke frost i toppen. F.eks. skal pelargonier, citrongræs og bananplanten ind. Så må de hutle sig igennem vinteren i urtepotter. De blev plantet ind i urtepotter sidste week-end.

Bananplanten, som stod i køkkenhaven, havde jeg overvejet at overvintre ude under et tykt dække, men så vidt jeg kan forstå af gode råd på internettet, så har den ikke en reel chance for at komme igennem. Derfor kommer den ind i år. På billedet er den lige sat i potten, venter på mere genbrugspottemuld. Men måske prøver jeg udendørs overvintring næste år. Måske skal den bare have en kompostbunke og en pressening over sig?

DSCN5908
Citrongræs, Cymbopogon citratus

Citrongræs har jeg nu dyrket i haven flere sæsoner, for så at tage den ind om vinteren. Det fungerer fint, og nogle af stænglerne bliver fint tykke. Resten kan så overvintre i en klump, deles til foråret og udplantes i køkkenhaven.

DSCN5913
Nogle af citrongræssets stængler bliver tykke