DSCN5937
Oca, Oxalis tuberosa

Nu kunne jeg ikke vente længere. Jeg måtte kigge ned i jorden ved mine oca planter.
I år har flere af knoldene en størrelse jeg synes er fin. Andre år har de været for små. Der er dog stadig mange små knolde, så jeg gravede én plante op, og lod de to andre blive i jorden. Da der hurtigt kan komme sne og dagsfrost, valgte jeg at dække dem med flere lag bobleplast, og nogle brædder hen over. Bladene er døde af frost for længst, men mange af de tykke saftige stængler er stadig friske, og de kan stille og roligt få knoldene til at vokse betydeligt. Jeg vil se, hvor længe jeg tør vente. Nu hvor jeg har gravet nok op til at sætte oca igen næste år, så kan jeg godt vove lade de sidste stå længe endnu. Så kan der måske blive mulighed for at smage dem i år?
I øvrigt bliver det nu så tidligt mørkt, at jeg måtte bruge blitz. Nu ved jeg det er adventstid🙂