DSCN7046
Aiah Noack med spinatranker

Naturskolen åbnede fredag. Det er måske landets mindste planteskole indtil videre, men med et helt unik udvalg af planter, nogle har jeg aldrig før set i handelen. Ind til videre er åbningstiden fredage 12-20. Aiah Noack, som ejer Naturplanteskolen, er optaget af permakultur og naturlig planteforædling.

Jeg kom hjem bl.a.med to sorter af allåkerbær (der skal to sorter til en god bærsætning), vietnamesisk koriander og et stort stykke ukrudtdug i den professionelle kvalitet. Det er første gang jeg har set denne gode ukrudtsdug til en pris jeg kan betale, uden at skulle købe 2x100m

DSCN7047
Danske blåbær

Typisk for det fine planteudvalg, så er det danske, ikke svenske eller amerikanske blåbær der sælges. Ikke at der er noget galt med de andre, men naturplanteskolen sælger de planter de mener er bedst, ikke hvad man billigst kan skrive hjem fra Nederland.

DSCN7048
Daubenton kålen blomstrer ikke, og kan derfor leve i mange år

Det var fantastiskt at se de flotte Daubenton kål. Aiah fik et skud af mig, som hun har opformeret og kan sælge. Oprindeligt stammer denne bladkål fra Frankrig. Den stiklingeformeres. Jeg fik selv en stikling af Stephen Barstow, der bor oppe i Norge, ved Trondhjem. Skønt at opleve, at den nu er tilgængelig for almindelige haveejere.

Naturplanteskolens hjemmeside: http://naturplanteskolen.dk