DSCN8097//embedr.flickr.com/assets/client-code.js
Den færdige mongolske te

Mongolsk te er naturligt fermenterede blade af hjertekæmpestenbræk, Bergenia crassifolia (syn. Bergenia cordifolia). Den bruges i Mongoliet og Sibirien, hvor hjertekæmpestenbræk vokser vildt. Den samles, når sneen smelter i forårets tøbrud.

DSCN2617//embedr.flickr.com/assets/client-code.js
Hjertekæmpestenbræk, Bergenia crassifolia, blomstrer i maj

Hjertekæmpestenbræk er en ganske almindelig staude i ældre danske haver. Den er vintergrøn, så den lyser op i vinterhaven. Min hjertekæmpestenbræk kommer fra mine bedsteforældres sommerhushave i Nivå. De havde et stort bed, og min mor kunne huske bedet fra før 1930. Bedet ligger der endnu – sommerhuset er blevet til parcelhus.

DSCN8085//embedr.flickr.com/assets/client-code.js
De visne brune blade høstes om vinteren

I Sibirien og Mongoliet er det ikke usædvanligt at drikke hjertekæmpestenbræk te. Jeg kan genkende smagen. Jeg har helt sikker fået denne te serveret i Sibirien, uden at de har gjort mig opmærksom på, at dette ikke var sort te. Smagen minder utroligt meget om en mild sort te. Blid velsmag.

Man laver denne te ved at samle de blade som er blevet sorte hen over vinteren. Jeg har bemærket, at i kolde vintre er det godt at vente til starten af marts. I milde regnfulde vintre finder jeg smagen bedst ved at høste tidligere, engang i januar. Det afgørende for høsttidspunktet er hvor langt den naturlige fermentering er skredet frem. Så jeg kigger i bedet en gang imellem hen over vinteren. Når jeg har samlet bladene, så vasker jeg dem i køkkenvasken, snitter dem, og tørrede dem. Efter jeg har fået en ovn, der ret præcist kan køre med 40C varmluft, så tørrer jeg i ovn. Men man kan sagtens tørre dem på en bakke indendørs.

DSCN7984//embedr.flickr.com/assets/client-code.js
En dejlig kop mongolsk te

Teen tilberedes som almindelig sort te. Dog kan man overveje at bruge lidt flere teblade end ellers. Man kan lave te på de samme blade to til tre gange, før smagen er brugt op.

Vil du vide mere, så søg på “Бадан толстолистный”, og oversæt med google, babelfish el.lign.
F.eks. fandt jeg ud af:
Ved dyrkning regner man med at høste 3-4,5 tons tørrede blade pr. hektar. Bladene kan høstes fra det tredje år efter plantning. Arealet kan høstes 8-10 år eller længere.
De tykke stængler er spiselige, efter en meget grundig udvanding – jeg fandt ingen opskrift.