DSCN5186
Demonstration for frie frø i Brussel

Palmesøndag og følgende mandag var jeg med nogle andre frøsamlere i Brussel. Vi deltog i søndagens frødeling og mandagens demonstration.

Dagene var arrangeret under netværket www.seed-sovereignty.org

DSCN5146
Aldrig har jeg set så mange frø holde flyttedag

Søndagen var et overflødighedshorn af frø. Der var gratis frø til alle der ønskede. Det var dejligt at opleve den varme gavmildhed blandt folk. Arrangementet var åbent for alle, så der var god mulighed for at fylde sine frøposer.
Personligt blev jeg så overvældet, at jeg kun fik de frø med, som folk gav mig personligt. Tak skal I have.
En enkelt spændende portion frø sagde jeg dog nej tak til. Det var en belgisk “Prinsesse” bønne, som lignede vores gamle danske Prinsessebønne en hel del. Så meget, at jeg er sikker på de to ville blive blandet sammen, hvis jeg begyndte at dele den belgiske prinsesse med danske frøsamlere. Så kunne det ende med, at vi mistede den gamle danske prinsesse.
Men den belgiske så da god og spændende ud – jeg håber mit forbehold bliver forstået.

DSCN5135
Belgiske Kokopelli, Ariane

Det var muligt at blive privat inkvarteret. De fleste af os fra Danmark boede hos Ariane, Marc og deres 3 drenge. De var utroligt gæstfrie – tak for det. Det gav et indblik i livet hos en almindelig familie i Belgien.

Ariane er aktiv i den belgiske afdeling af Kokopelli, en forening med udspring i Frankrig, der har afdelinger i mange lande. Kokopelli udfordrer EU’s frødirektiv ved at sælge frø via deres hjemmeside. Dejligt, at nogle tager kampen op, så vi hen ad vejen kan få ændret direktivet. Der skal ikke kun være plads til de industrielle sorter, men også reelt være plads til den store mangfoldighed af andre sorter, og plads til de små spillere på markedet, som måske kun laver lidt frø på egne marker, for at sælge gennem deres hjemmeside. Kan det ikke tillades, i lighed med stalddørssalg, som vi kender det fra danske gårdbutikker? Det ville utvivlsomt være en billig måde at bevare de gamle sorter. Måske med en bemærkning om, at de ikke er optaget på EU’s sortsliste, så vi som forbrugere ved hvad vi køber og ikke køber. Nogle forbrugere vil uden tvivl se det som en kvalitetsgaranti, hvis en sort ikke er opført på sortslisten – så langt vil jeg ikke selv gå. Men jeg kan ikke få øje på hensynet til havefolket i sortslisten. Vi havedyrkere har andre behov end landmænd og gartnere, og det er der ikke noget forkert i. Vi har ofte mere glæde af en lang høstperiode, som mange gamle sorter opfylder.

DSCN5145
Steph og Patrick, Amsterdam

Det var en vidunderlig blandig af mennesker tilstede. Aktivister, bjergbønder, frøsamlere, havebloggere, videnskabsfolk og …ja, jeg kan vist ikke huske alle. Der var især folk jeg ikke kendte, men jeg mødte også folk jeg kender fra blogosphæren, som Steph og Patrick fra Bifurcated Carrots, folk jeg har byttet frø med, som Lieven David fra de lusthof i Belgien.

DSCN5167
Demonstration for frie frø

Demonstrationen var farverig og glad. Klik på billedet, så kan du se flere billeder på min Flickr fotoside.
DSCN5183
Banner på portugisisk

Det var en fornøjelse at høre (og læse) de mange sprog.

Støt de frie frø(klik), skriv under

og læs hvad Patrick skriver