DSCN6697
Éngriflet Hvidtjørn (Crataegus monogyna)

Lige nu er der masser af hvidtjørnbær på overdrev, i hegn og krat. I år fik jeg lyst til at plukke nogle af dem. Jeg smagte på hver busk, da det er frøplanter og dermed forskellige. Jeg endte med kun at plukke éngriflet tjørn, og lade almindelig tjørn stå. De ligner hinanden meget, så nemmest er at smage på et bær inden man plukker fra en tjørn.

Da jeg kom hjem med dem fandt jeg en opskrift på ketchup baseret på hvidtjørn på Jonathan Wallaces blog Self-sufficient in Suburbia.

Da jeg altid lige skal prøve lidt andet end der står i opskriften, så endte jeg med at lave ketchup af: Hvidtjørn, kombucha, sukker, rødvinseddike, salt, hvidløg, peber, paprika, chili og esdragon.

DSCN6699
Hvidtjørnketchup

Resultatet blev 4 glas ketchup. Smagen er fantastisk, hvis man altså kan lide ketchup. Det er første gang jeg har syltet hvidtjørn, og det bliver nok ikke sidste. Ja, med denne erfaring kunne jeg ikke drømme om at dyrke tomater til ketchup, for det er lettere at gå ud en dag og plukke, og bagefter ordne de små bær, end det er at forkultivere, vande, nippe, gøde og passe et tilsvarende antal tomatplanter.

Fremgangsmåden er simpel. Skyl og nip bærrene, dæk dem med halvt eddike, halvt vand (her brugte jeg kombucha og en lille smule eddike). Simrekog dem 30 minutter, og passer dem gennem en sigte. Kerner og stilkrester bliver i sigten, ud kommer en flot rød mos. Krydderierne tilsættes, og ketchuppen koges igennem, ingen den hældes på skoldede glas. Jeg vender straks glassene, så det varme indhold pasteuriserer låget.