Sidste høst af bælge. Phaseolus vulgaris Prinsesse NGB18186 x Blauhilde F2

Årets bedste bønnekryds har helt sikkert været det utilsigtede mellem Prinsesse NGB18186 og Blauhilde. Det er F2 generationen jeg har dyrket, og frøene deraf er F3. Derfor vil du se mig bruge F2 og F3 på en måske lidt forvirrende måde. Årets F3 frø vil spire til næste års F3 planter, hvis frø så vil være F4. En lille krølle på dette er, at skindet på frøene er dannet af moderplantens celler, og derfor viser noget om F2 generationen, selv om kimet inde i frøet er F3. Hold tungen lige i munden, eller nyd blot billederne.


Der er mange fine bælge i denne F2 generation

Der er meget stor variation i bælgenes form og farve her i F2 generationen, og i næste F3 generation kan der dukke flere vigende egenskaber op i bønnebedet. Nogle af bønnerne er fantastisk lange. Andre er krumme, charmerende, og noget man tidligere har gjort en dyd af at avle væk fra. Lige bælge ser bedre ud i forbrugernes øjne. Det er dog ikke sikkert, at jeg som haveejer ser på det med samme øjne. Jeg har læst om tyske “posthornsbønner”, voksbønner der er gule og særligt krumme, så de leder tankerne hen på gamle dages posthorn.


F3 bønnefrø.

Hvert billede i ovenstående mosaik viser en høst af bønnefrø. I den første høst er der kun frø fra de tidligste individer. Fra disse planter er der formentlig også frø i de følgende høstportioner.
Nogle ganske få frø er meget mørke. De ser ud til at være fra en bælg ved første høst og en bælg fra en senere høst. Derfor tror jeg den plante har sat flere bælge, men hvor farven har været “negativ”, som man tit ser det blandt bønner der er flammede og spraglede.