DSCN4563
Citrongræs fra friland

For nogle år siden havde jeg et stykke citrongræs med hjem fra Thailand. Det blev dyrket i potte, inde om vinteren, ude på terrassen om sommeren. Størrelsen blev nogenlunde, og jeg var egentligt tilfreds. Men så hørte jeg, at potten er afgørende for hvor store citrongræs vokser. Den største potte jeg kan skaffe er min have, så i år blev de plantet ud i juni måned. De groede godt, og skulle jo ikke passes, som tidligere år, hvor de stod i potte. Udbyttet blev større, fordi jeg fik plantet flere planter.
Inden frosten har jeg taget én af planterne ind i en potte, så den kan overvintre i vores glaskarnap – det kunne ligeså vel foregå i en vindueskarm.

Citrongræs har tilsyneladende let ved at komme sig efter deling og omplantning, går lidt i stå 14 dage, og begynder så at vokse og udnytte de nye forhold. Jeg har heller ikke indtryk af, at citrongræs er særlig varmeafhængig. Faktisk en let plante at dyrke, hvis man kan leve med at den skal ind om vinteren.

Den friske smag er ikke så fjernt fra hjertensfryd. En liflig men lidt grov citronsmag. Citrongræs har dog den fordel, at smagen bevares fint ved tørring. Ulempen er, at planterne skal overvintres inde, det er dog til at overse. Nå ja, så breder citrongræs sig ikke som ukrudt i en dansk have🙂

Man behøver ikke rejse til sydøstasien for at skaffe sig en plante. Man kan købe frø herhjemme, eller planter. Man kan sikkert også finde frisk citrongræs i nogle indvandrerbutikker og supermarkeder.


Flattr this