melon1327
Melon udplantet

I dag har jeg udplantet melonerne. Vi er forbi grundlovsdag, så det burde være sikkert at udplante sarte planter. Det er Farthest North Melon Mix, som jeg også prøvede på friland sidste år. I år har jeg sat 31 planter ud, for at få størst mulig variation på ét år. De får lov at krydse sig frit, så de kan blande generne i nye kombinationer. Min opgave er at passe dem, og især at betragte dem, lægge mærke til hvilke planter giver første, bedste, største meloner på sunde trivelige planter – er jeg optimist? ja, i den grad, men jeg slap jo afsted med det sidste år.

melon1328
Et af melonbedene.

For at få plads til så mange melonplanter har jeg sat dem tæt, 20-30cm mellem planterne. De blev ikke ret store sidste år, så jeg mener det er plads nok. Alligevel har jeg været nødt til at lave et ekstra bed mellem stauderne i forhaven, for at få alle melonerne i jorden.
Jeg har overvejet, om det er snyd at bruge sort plasticdække, men jeg tror det er nødvendigt for at få den ekstra varme der kan give spiredygtigt frø. Pænt ser det ikke ud, jeg trøster mig med at bladene snart dækker det.