Grape seedlings
Frøplanter af vin, pottet op for vinteren.

I sommer lugede jeg udenom de små vinplanter der spirede frem under den røde frilandsvin af sorten Rondo. Næsten ingen tvivl om at moderen er Rondo selv, men hvem der er faderen er uvist. Kan man håbe det er Himrod, den grønne kerneløse vin der står i nærheden? Det ville være dejligt med en kerneløs Rondo.
De små vinplanter står nu i hasselbuskens skygge. De er så små, at de næppe kan anes på billedet, men det er de syv potter der står skulder mod skulder. I potter bagved står løvehale og buskkirsebær fra sibirien.

Der skal nok afprøves op mod 10.000 frøplanter, før man har en god ny sort. Jeg tager dog chancen alligevel. Dels kunne jeg være heldig, at den ene plante er en af de syv hos mig, dels er der sikkert andre haveejere, der gør som jeg. På den måde kan vi alligevel nå op på de magiske 10.000, om ikke andet, så i løbet af en årrække. TTT – Ting Tager Tid.

Rondo red grape
Rondo, før modning.

Rondo er en interspecifik type, den ene af bedsteforældrene er amurvinen, som vokser vildt ved amurfloden i nordøstasien. De andre bedsteforældre er europæiske vine. Amurvinen har tilført en hårdførhed, der giver sikker modning på friland.